Eerste hulp bij hardloopblessures

Deel 3

Inleiding

Vijf weken training zitten erop. De weersomstandigheden zijn veel beter geworden, net als mijn conditie en kracht. Al 2 heerlijk zonnige weekenden gehad om aan interval en duur te werken. In onze Granada-groep groeit de trots en focus. Regelmatig hoor ik opmerkingen dat door de krachttrainingen het hardlopen makkelijker gaat, ook aan het einde van een training. Soms staat iemand zelfs versteld van het gemak van een duurloop of de snelheid van een ronde op de baan. Helaas ook een enkele loper met pijnklachten.

Maagdelijke spieren

Beginnende lopers die intensief gaan trainen gaan spieren voelen die ze niet wisten dat ze bestonden. Voor mij als fysiotherapeut een logisch gevolg van hardlopen dat bijv de bilspieren opspelen. Deze zijn hard nodig in de afzetfase en worden bij krachttraining dan ook niet ontzien. Voor een starter voelt dit als het wakker schudden, ook wel belasten genoemd, van een maagdelijke spier.

Pas op met bidons

Water drinken is belangrijk tijdens en na de trainingen. Bescherming van voeten door schoenen tijdens binnentrainingen ook. Een volle bidon weegt al gauw 0,5 kg en wat als deze op een voet zonder schoen valt? Een blauwe, dikke teen als gevolg. Bij dit soort calamiteiten is koelen, gedurende 10-15 minuten een paar keer per dag en enkele dagen lang, belangrijk. Rust nemen en de teen met tape vastmaken aan de buurteen ter ondersteuning. Voorzichtig bewegen van de tenen en de loopbelasting weer langzaam opbouwen als de pijn minder wordt.

Stijve kuiten

Bij een te snelle opbouw van hogere tempo’s krijgen de kuiten het zwaar te verduren. Maar de grootste kans op een blessure is toch het feit dat er al eerder een blessure aan dit lichaamsdeel is geweest. Zoek hulp bij blijvende pijn en stijfheid. Met fysiotherapeutische begeleiding kun je werken aan herstel van belastbaarheid, spierlengte, souplesse en kracht in de kuit. Loop er niet mee door want compensatoire bewegingen geven al snel ook in andere gewrichten (knie, heup) of in het andere been pijn.

24-uurs regel

Tijdens het hardlopen, waarbij de afstanden vergroot worden, hoort wat pijn. Tip; denk bij een pijntje aan iets leuks, na enkele kilometers kan het ineens weer heel anders zijn. Dit heet belasting. Maar wanneer is het dan overbelasting? Wanneer heet het een blessure? Houdt hiervoor de 24-uurs regel aan; binnen 24 uur moet het pijntje weg zijn, dan is er geen probleem. Houdt de pijn langer aan of start je je volgende training met deze pijn dan is het zaak advies en misschien hulp te vragen aan een zorgprofessional.

Heb je een (loop-)blessure of twijfel je over je balans in belasting-belastbaarheid? Maak een afspraak. Dit kan zonder verwijzing van een arts. Mail; info@fysioasw.nl of schrijf je via de site online in.