Het Groepsgevoel

Deel 4

De laatste 3 weken gestaag gewerkt aan kracht en conditie, inmiddels gemiddeld 30 km per week gelopen. Het gaat nog steeds goed! Een duurloop van 15 km gedaan zonder veel problemen, alleen moeie benen. Nu is het zaak heuvels op te zoeken om voor te bereiden op de 170 hoogtemeters in het parcours van Granada. En de krachttraining op woensdagavond wordt wat te makkelijk na 7 weken. Ik ga als trainer hier een nieuwe impuls aan geven door toevoeging van een extra, maar kortere ronde met als toetje een 7 minutes-app-training. Een tip voor iedereen die in korte tijd een total body workout wil!

Motivatie

Deze week van mijn trainer een lezing over motivatie gekregen; wat is je intrinsieke motivatie, wat je extrinsieke? Waar borg je je hardloop-activiteiten het beste mee? Ja inderdaad, je intrinsieke motivatie. Een belangrijke factor is de gezelligheid van je loopgroep, nou die zit bij OSM wel snor! Een tweede factor is een juist gekozen doel, SMART-geformuleerd, net als op mijn werk. Dit betekent Specifiek; Granada. Meetbaar; haal ik de finish ja of nee.  Acceptabel; ja, hardlopen is gezond en we doen dit al langer naar behoren. Realistisch; mijn 5de halve marathon, moet toch lukken? Tijdgebonden; op 27 april met een maximale looptijd van de organisatie in Granada van 2 uur en 30 minuten, ik hoop dit 15 minuten sneller te doen.

De OSM-gezelligheid

Samen werken aan een doel; we spreken elkaar aan om op tijd te komen op de training, weliswaar met een knipoog maar toch. We vragen naar elkaars schema en of de trainingen goed gaan. We vragen naar elkaars blessures, pijntjes, gekneusde teentje. We vertellen elkaar trots dat de kuitblessure over is en een begin met tempotrainingen gemaakt wordt. We stimuleren elkaar in het doen van een bostraining met heuvels. We complimenteren elkaar dat er na een griepje alweer getraind wordt. We maken grapjes over het hervatten van de training na een val met fiets met iets teveel wijn op. We communiceren in de Granada-groeps-whatsapp over de gelopen afstand op de zondag en steken duimpjes omhoog.

Extra groepsgevoel

Uno Dos Tres etc., tijdens de fitnesstraining leren we in het Spaans tellen, dit valt nog niet mee als we verder dan 10 komen (niet wat betreft de crunches maar meer door de Spaanse uitspraak). Eind maart plan ik met de hele groep een extra Granada-event; de beruchte bruggen en tunneltjesloop in Maarssen van maximaal 13,5 km maar ook in te korten. Met 2 trimlopers die de route goed kennen gaan we in 2 groepen uiteen om de kilometers met klimmetjes en afdalingen te maken. Ook spreken we af tijdens onze maandelijkse bostraining, geen asfalt, alleen bosgrond, wat loopt dat lekker, om extra heuvels te doen. In het Panbos een heerlijk heuvelachtig pad van 1 km een keertje extra op tempo. Dit geeft voldoening.

Ben je op zoek naar een uitdaging; sluit je aan bij onze trimloopclub OSM ’75 atletiek en rekreatiesport in Maarssenbroek, altijd in voor sportieve gezelligheid.