Duizeligheid

Duizeligheid is een veel voorkomende klacht. Er zijn verschillende uitingsvormen van duizeligheid:

• Draaiduizeligheid (vertigo)
  • Licht gevoel in het hoofd
  • Zweverig zijn of gevoel van „wegvallen“
  • Disbalans of onvast ter been zijn

Ook de oorzaken van duizeligheid zijn verschillend. Draaiduizeligheid wordt veroorzaakt door een ziekte van het evenwichtsorgaan of bijbehorende zenuw; hier horen de diagnose BPPD, ziekte van Ménière of ontsteking van de evenwichtszenuw bij. Andere oorzaken liggen in hersenen, bijvoorbeeld beroerte, tumor of multiupele sclerose. Een hele groep oorzaken ligt buiten het zenuwstelsel zoals sommige nekklachten, lage bloeddruk, hyperventilatie of geneesmiddelen.

Duizeligheid

Draaiduizeligheid, die de oorzaak in evenwichtsorgaan heeft, is goed te behandelen. Bij  BPPD komen kristalletjes in het evenwichtsorgaan van hun vaste plek de halfcirkelvormige kanalen binnen waar zij „valse“ bewegingsensaties veroorzaken.

eply
De fysiotherapeut manipuleert d.m.v. een speciale manoeuvre de kristallen terug naar hun plaats.De meest bekende is de Epley manoeuvre waarbij de patiënt vanuit zit tot lig gebracht wordt, dan gedraaid en uiteindelijk weer tot zit komt.

Als de oorzaak van de duizeligheid in de nek ligt bestaat de therapie uit stabilisatie-training van nek en mobiliserende oefentherapie voor de nekwervelkolom.
Als de oorzaak van duizeligheid hyperventilatie is starten we adem- en ontspanningstherapie.
Bij andere oorzaken die niet te genezen zijn zorgen wij voor zgn. habituatietraining waarbij draaiduizeligheiduitlokkende bewegingen worden herhaald om een compensatie in het centraal zenuwstelsel op te bouwen. Daardoor wordt het oorzaak niet weggehaald maar de hersenen van de patiënt leren om met de duizeligheid om te gaan.